- Galleri Cora Hillebrand, Fabriksgatan 48, Göteborg
- Onsdag 13.00–16.00 (endast bokade)
- Lördag-söndag 12.00–16.00
- 073-67 25 627cora@hillebrand.se
Klas Barbrosson fd Eriksson - Let Me Be (Your Fantasy)
2021.12.11-2021.05.12
Konstnären och konsten skiljer sig åt. ”Min konst handlar inte om mig” – ”Det är inte personen som bär ut soporna som är en sopa, typ…Min konst är en kommentar kring samtiden jag lever i.” Så säger konstnären Klas Barbrosson och med hänsyn till det utelämnar vi all personlig info i denna text med ett par undantag - det finns inga konstnärer i Klas släkt, men hans gammelmorfar hade en Ardennerhäst som hette Mona-Lisa. En annan händelse som rör personen Barbrosson är en död under perioden då han studerade på Kungliga Konsthögskolan. Han kanaliserade sin sorg genom konsten och fortfarande känner han att det som skapades under den perioden är något av det mest ärliga han gjort, affekt är en kvalité i Barbrossons konstnärliga praktik. En professor påtalade hans extrema momentum som en egenskap, där och då förstod han inte hur ett sådant begrepp kunde appliceras på hans konst. Men med åren har denna inställning förändrats och detta momentum är nu grundat i en utarbetad magkänsla och tanke. Han kör fullt ut.
2007 brände Barbrosson bengaler på Skeppsholmsbron i Sthlm. Det verket var det första i en decennielång serie verk där han samspelar med en given arkitektur i det offentliga rummet.
Det som från början endast innebar ett telefonsamtal:
Polisen: - Är det konst?
Konstnären: - Ja
Polisen: - Då är det bara att köra.
Den frapperande enkelheten mellan polis och konstnär har sedan dess komplicerats av yttre faktorer.
År 2019 hade han planerat att bränna bengaler på Liljeholmsbron via en inbjudan från Statens Konstråd. Men den temporära skulpturen blev totalstoppad av polisen, som menade att Barbrossons konst stör fågellivet. 2014 gjorde han skandal i Norge genom att måla en död smiley på en före detta norsk bank som numera är en konsthall. Verket hade alla tillstånd och var även det av temporär karaktär. Vintern 2022 åker han till Buenos Aires för att ligga på sin stora idol Maradonas grav i en begagnad Armanikostym med tygmärke och samma fotbollsdojor som Maradona spelade i 1986.
Ett ifrågasättande av olika typer av maktstrukturer och vem som äger rätten till det offentliga rummet är en stor del av Barbrossons praktik, det är som en slags undersökningar av mekanismer som upprätthåller en ordning som kan ifrågasättas via konsten. En kommentar till den samtid som Barbrosson själv verkar i. Det kanske handlar om att skapa fri lejd i en alltmer privatiserad och narcissistisk tillvaro? Det påminner i sina bästa stunder som ren BDSM, och han tolkar det som just en bokstavskombination, inget sexuellt. En bokstavskombination som ger fri lejd.
Att få FRI LEJD var också anledningen att till att Barbrosson valde att studera FRI KONST.
- Det är en omnipotent samtid och för mig handlar allt om att hitta Fri Konst. När man väl ser den och hittar den så lever man på den energin, det handlar oftast om andra som sitter i samma båt och faktiskt ger järnet. Det är en fråga om energier, bubblor och transcendentala hjärnvågor i samklang med ett begrepp som synkronicitet….
Under de senaste åren har Barbrosson gått från en nästintill renodlad praktik i det offentliga rummet till att närma sig institutioner igen. Han jobbar fort, mycket och ofta med serier av verk gjorda under lång tid. Det kretsar kring olika objekt eller fenomen, ofta funna i det offentliga rummet som kombineras med andra objekt och i sig bildar en skulptur eller en serie sammansatta verk.
Klas Barbrosson har tänkt sig presentera en sober utställning i Let Me Be (Your Fantasy) på Galleri Cora Hillebrand . Formen är konventionell - inramade akvareller, en video och en skulptur. Det kan läsas som en täckmantel för en trojansk häst, ett hemligt vapen, en krigföringsmetod. - Ett sätt att få känna Fri Konst, tänker jag. Han har målat med rökbomber på papper, det finns bengaler som inte fungerar, men som smäller högt och det finns en skulptur gjord av upphittade McDonaldsbokstäver, som är vridna så de skapar texten bDsM. Verken hänger ihop, dom ger och dom tar, det pågår ett ifrågasättande av någonting, ett något som lämnas öppet till tolkning för betraktaren. Barbrosson älskar frågetecken, det är dom som skapar diskussionen. Kanske inte det goda samtalet men väl den fria tolkningen.
Utställningen Let Me Be (Your Fantasy) har vernissage den 12 november på en fredag eftersom vernissage dagtid på lördagar alltid blir tråkiga. På fredagar är det en helt annan femma. Titeln på utställningen Let Me Be (Your Fantasy) är en plankad låttitel av gruppen Baby D. Och nästa nummer av Barbrossons konstpublikation Reptilhjärnan har just temat Art & Music. Det e som det e säger han och har under hela samtalet haft solbrillor & Adidaskeps, i regn och inomhus, för att det ingår i valet. FRI KONST.
Text: Hanna Chawki